Stichting Penelope

De naam

Penelope, die tijdens de lange afwezigheid van haar echtgenoot Odysseus, met onwankelbare trouw boerderij en gezin bewaakte, geldt als voorbeeld. De stichting ziet zich als beheerder van de “schat”, trouw aan de mensen die haar nodig hebben.

Penelope was de echtgenote van Odysseus, moeder van Telemachos. Toen Odysseus na de Trojaanse oorlogen niet terugkeerde naar huis, maar tien jaar bleef zwerven, ging iedereen er van uit dat hij dood was. Penelope zorgde voor de boerderij en het gezin. Vele vrijers dongen naar de hand van de mooie Penelope. Zij hield hen van zich af, onder het voorwendsel dat zij eerst het lijkkleed voor haar schoonvader moest weven. Het werk kwam nooit af, omdat zij ‘s nachts alles weer uithaalde. Juist toen haar list werd ontdekt verscheen Odysseus weer. Hij doodde alle vrijers. Penelope geldt als toonbeeld van (echtelijke) trouw.