Stichting Penelope

Achtergrond

De Stichting Penelope is in juni 1996 opgericht door het echtpaar Hans en Wil Vervoorn. Hans Vervoorn werkte van 1952 tot 1968 als tropenarts in Ghana, Uganda en Ethiopië. Later was hij beleidsmatig en praktisch betrokken bij ontwikkeling en management van medische diensten in verschillende landen vanuit Nederland; gedurende een periode van vijf jaar was hij gestationeerd in Jakarta, Indonesië. Met zijn echtgenote Wil Vervoorn – Van Unen en hun gezin woonde hij een groot deel van zijn leven in de tropen.

St Michaels Clinic in Pramso, Ghana, 1958

Na zijn pensionering besloten Hans en Wil dat ze hun werk op een andere manier voort wilden zetten. In 1996 richtten zij de stichting Penelope op om zo een kleine bijdrage te blijven leveren aan het lenigen van de nood van mensen die dat om welke reden dan ook niet alleen kunnen en daarbij hulp nodig hebben.

De stichting Penelope ondersteunt sinds 1996 individuen en organisaties die bijdragen aan de verbetering van de uitgangspositie van de minderbedeelde mens. Een goede gezondheid en een adequate opleiding zijn voorwaarde om als individu staande te blijven in de wereld. Velen ontbreekt het aan de middelen om toegang te krijgen tot gezondheidszorg en onderwijs. Hans en Wil Vervoorn wilden via Penelope liefst op individueel niveau dat steuntje in de rug bieden, waarmee men verder kan. Het was hun overtuiging dat het belangrijk is dat iedereen zijn best doet om voor zichzelf te kunnen zorgen en dat hulp alleen dan helpt wanneer het bijdraagt aan die zelfredzaamheid.