Stichting Penelope

Begrenzingen

Als relatief klein fonds met beperkte jaarlijkse middelen selecteert de stichting haar projecten met zorg. De stichting geeft prioriteit aan steun op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg voor de individuele mens. Daarnaast ondersteunt het activiteiten van organisaties gericht op plattelandsontwikkeling en maatschappelijke ontwikkeling. Bij de beoordeling van projecten zijn de  sociaal-economische factoren en de beklijfbaarheid (sustainability) belangrijker dan de charitatief/consumptieve zijde van het project.
De stichting kent in principe geen regionale beperkingen. Vanuit de erkenning dat de noden het hoogst zijn in Afrika, Zuid-Oost Azië en Latijns-Amerika zal de stichting haar gelden voornamelijk daar besteden.

De financiële positie van de stichting bepaalt de grenzen. Alleen de revenuen, verkregen uit het vermogen in het voorgaande jaar, worden uitgekeerd. Het vermogen wordt in stand gehouden.